Sport      Spel      Identiteit      Solidariteit


als jongen zwom hij de longen uit zijn lijf
en werd kampioen van Nederland.
Als man kreeg hij een kanker
die bijna zijn leven nam.

Na jaren van pijn en angst
kwam hij terug, zwom in open water,
werd Olympisch kampioen en won veel meer dan goud.



The true story of Maarten van der Weijden:
as a boy he swam his heart out at the nationals,
as a young man he got the cancer that usually kills.

After years of pains and fears in hospital, facing death,
he was back in the pool and open water, swimming 10 km
at the Beijing Olympics, and winning a load more than Gold.


De werper staat op scherp,
de catcher heeft ogen als een roofdier,
de voeten van Bas zoeken een goed evenwicht,
zijn hele lichaam ziet, hoort en voelt, en de klas kijkt toe.
Hij ademt vanuit zijn zolen, omhoog naar de armen.
De bal lijkt een kogel, maar sneller dan het licht
richt hij zich op die flitsende witte stip en…
ze horen een knal met hard gerinkel.
Het klinkt zeer kapot en de klas schrikt zich rot:
in de buurt staat een prachtig duur huis. Had het dubbel glas?
Uit: Wil je mijn geheim zijn?


The pitcher is on edge like a predator, the catcher aims his cat eyes.
Bas folds his hands around the bat, his feet are seeking balance,
his whole body is peering and hearing, feeling and breathing
from the soles of the feet upwards to his chest and arms.
Here comes the ball shooting like a bullet,
but Bas is faster than light,
fixed on that whizzing white dot, and
here’s a cracking bang with a racket of clattering.
Must be lots of glass, very broken, and the class are in shock:
was that Bas’s hit, smashing the window? At what distance from the pitch?


Drempels kun je nemen maar ik blijf elk jaar zitten.
De wereld is een dobbelsteen en wie gooit eeuwig zestien?
Die pestkop uit klas twintig. Hé, wacht…
Mijn dobbelsteen is rond kristal, ik rol opeens vaak raak en verder
naar een plaats die haalbaar wordt: straks ben ik mezelf in de goede klas.
uit:


Bumps can be jumped, but I flunk each class.
Life can be a dice, and who is always rolling twice:
this bully from class twenty or so. Hey, wait a minute,
my dice becomes round and crystal; it’s hitting bull’s eye
in a place that seems reachable. I will end up in the right year!


bij een grand-slam finale:
‘De kampioen is aan slag en moe.
Ik wacht, zet me schrap en pas me aan
voor een stille sprint in de goede richting.
Is dit een droom of een nachtmerrie?
Zoomen de camera’s op mij in?
Bij match point zijn alle ballen spoorloos
en de knappe speler geeft zijn racket aan mij – boos?’


I wait, concentrate, bracing myself
for a quiet sprint in the right direction.
Let’s hope no line judge makes mistakes.
I’ll smile and improvise or sweat and shake,
facing a moody champion or zooming camera.
It’s National TV and ME, staring into a real dream
or a nightmare: all the balls are gone at match point;
the handsome or angry player puts his racket in my hand.


Aan de kant zegt iemand:
‘Kunstschaatsen is voor mietjes,’
maar hun snelheid op het ijs is gevaarlijk.
Hij glijdt en tilt haar op één arm boven zijn hoofd.
Een geworpen sprong eist vertrouwen, precisie en kracht
voor het publiek van duizenden dichtbij en miljoenen wereldwijd.
Zij zweeft hoog en ver, draait en landt op het smalle ijzer.
Hun lijf en geest zijn moe maar geven niet op,
ze gaan over de grens van een mens.


Life in hand –
There are whispers,
“figure skating is for sissies,”
but they do risky lifts at high speed,
and the final figure will be a death spiral,
taking the strength and timing and trust of a giant,
while thousands are watching nearby, millions worldwide.
As he is spinning, her head is hanging half an inch above the ice.
His limbs and mind are tired, straining past the limit, but he is no quitter.


waar een wonder gebeurt:
in de diepte hangt geen vangnet,
Bas is de beste en stoerste acrobaat;
op het koord voert hij riskante toeren uit.
De muziek speelt eerst hard, dan almaar zachter,
duizend mensen houden de adem in: het is doodstil,
ze staren de hoogte in en hun hart mist een paar slagen.
Hij springt en het koord slingert.
Landt hij wel op zijn blote, sterke voeten?
Schijnwerpers durven hem amper nog te volgen,
de muziek is verstomd, een trommel roffelt, tot een bons.
Alle monden vallen open van verbazing: Bas ligt niet op de grond.
uit:


high up he’s walking the tight rope.
No safety net below, he’s the best and fittest,
doing blood-curdling stunts like handstands and lifts.
At first the music is loud, then lower and lower,
and the crowd hold their breaths, dead still;
they’re staring, scared he’ll get killed.
He jumps up, the rope is swaying,
his strong and bare feet are groping,
a spotlight stops, the music is stunned,
only drums are rumbling, around he goes…
The sound of a thud makes all mouths fall shut.
In the middle of the circus, Bas is not flat on the floor.


Wat houdt ‘Olympisch’ in:
een sport of een spel met geld?
Ben je een kind met talent in China?
Dan word je gewoon uit huis gehaald
en de staat betaalt een training van jaren
om goud te winnen voor de eer van het land.
Van oorsprong ging het om een voorbereiding
op een oorlog – met concentratie en saamhorigheid.
Pech voor de skeelers, bowlers, jet-skiërs, tractor-pullers.
Jammer: ik ben onhandig en de Spelen zijn te duur voor Nederland.


A sweet zebra and cool mule
have a tall question for a horse:
“How to get so big and Arabic?”
But the thoroughbred has no clue:
“How do you get these fine stripes
and the famous, funny doggedness?”
The mule and zebra look at each other,
don’t know what the horse is talking about.



Eigenlijk is er geen daglicht meer.
Een reiger landt in de uiterwaarden
en hij heeft gelijk: het water zie je als
laatste. Waarom staan reigers trouwens
alleen?
De mist blijft voor iedereen dicht.
Ik ga maar liggen, rek me uit
en beeld me in dat de zon een kier vindt.


Een goede ezel en coole zebra
stellen een vraag aan een paard:
‘Hoe word je groot en Arabisch?’
Maar de volbloed heeft geen idee.
‘Hoe komen jullie aan die strepen
en prachtige grappige koppigheid?’
De ezel en zebra kijken naar elkaar;
Ze weten niet waar het paard over praat.